۱۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۵۷

معاون امور زراعت وزارت جهاد:

خوداتکایی پایدار در تولید گندم راهبرد سال زراعی پیش‌رو است

خوداتکایی پایدار در تولید گندم راهبرد سال زراعی پیش‌رو است

معاون امور زراعت وزارت جهاد حفظ پایداری در تولید با به کار بردن نهاده با کیفیت و افزایش عملکرد در واحد سطح را برنامه پیش روی وزارتخانه برای تثبیت خوداتکایی در محصول راهبردی گندم اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در نخستین نشست ستاد زراعت کشور که با حضور مدیران تولیدات گیاهی استان‌ها و اعضای بنیاد ملی گندم‌کاران کشور برگزار شد، اظهار کرد: پیش از انقلاب گندم از آمریکا و کانادا وارد می‌شد و یکی از آرزوهای حضرت امام (ره) خودکفایی در تولید گندم بود لذا تولید گندم در اولویت نظام جمهوری اسلامی قرار گرفت.

وی افزود: در این سال‌ها خودکفایی در گندم به صورت سینوسی بوده و امسال در تولید گندم به خودکفایی رسیده‌ایم و امیدواریم شرایط تولید و خودکفایی برای کشور ادامه‌دار باشد و بتوانیم این شرایط را حفظ کنیم.

مهاجر با بیان اینکه علی رغم اینکه در سال ۱۴۰۰ میزان تولید ۴.۵ میلیون تن بود و خشکسالی پس از ترسالی را داشتیم، گفت: در سال ۱۴۰۱ خشکسالی ادامه‌دار داشتیم و میزان تولید افزایش یافت که دلایل آن رعایت اصول تغذیه، استفاده از بذرهای اصلاح شده و افزایش قیمت گندم بود.

وی اذعان کرد: بیش از ۷۵ درصد از اراضی ما زیر ۵ هکتار بوده و کشاورزی معیشتی شده است لذا میزان تولید این کشاورزان با تولید کشاورزان پیشرو و اراضی وسیع قابل مقایسه نیست و متوسط عملکرد آنها ۴.۵ تن در هکتار است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: پس از ادغام وزارت جهاد کشاورزی تجمیع اراضی و سرمایه‌گذاری بر روی کشاورزان خرده‌پا به دست فراموشی سپرده شد و به همین دلیل در سال ۱۴۰۱ مصوب شد کودهای فسفاته و پتاسه با قیمت پایه در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر ۴ میلیون هکتار گندم دیم و یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار گندم آبی داریم و باید در این یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار به خودکفایی برسیم.

مهاجر تصریح کرد: وضعیت کود در کشور بهتر شده است و کودهای با کیفیت وارد کشور می‌شود، همچنین سم هم در صورت نیاز به کشور وارد خواهد شد.

وی با بیان اینکه کود پتاسه برای ما بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: تنها کودی که می‌تواند محصول را در برابر تغییرات اقلیم مقاوم کند کود پتاسه است و باید در دستور کار تولید قرار گیرد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: تشکل‌های بخش کشاورزی باید با قدرت در امر تولید پیش بروند؛ وزارت جهاد کشاورزی به عنوان سیاستگذار، ناظر و حامی در کنار تشکل‌ها به خصوص بنیاد ملی گندم‌کاران خواهد بود.

مهاجر در پایان تاکید کرد: باید در تولید گندم خودکفا شده و خودکفا باقی بمانیم.

کد خبر 6249788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha